Олександр Довженко (1894 - 1956)
На околиці Сосниці, що на
Чернігівщині, стоїть стара присадкувата хата. Звідси, минаючи городи, зелені
луки, біжить білоголове хлоп'я до свого найулюбленішого місця — до Десни.
Подовгу сидить собі на піщаному березі, вдивляючись у водяну синь, слухаючи
плюскіт хвиль, і мріє, мріє... Це Сашко Довженко. Він був сьомою дитиною в
сім'ї, в котрій із чотирнадцяти дітей у живих залишилося лише двоє — Сашко і
сестричка Поліна. Хлопчик пам'ятає, як в один день від пошесті померло відразу
аж четверо дітей. Багато сліз пролила Одарка Єрмолаївна, його мати. Одну
розраду в житті вона мала — народні пісні. А скільки знала їх! І веселих,
жартівливих, і сумних, жалісних.
Батько письменника, Петро
Семенович, був хліборобом. Тяжко працював з ранку до вечора. Та й малого Сашка
змалечку привчив любити землю. Не один мозоль пам'ятають дитячі рученята.
Батько і мати були неписьменні, а дід Семен Тарасович, колишній чумак, умів
читати. Усі в сім'ї любили жартувати, цінували гостре, дотепне слово. Старалися
бодай зрідка пересипати сльози жартами. Ще Довженки славилися тим, що з
діда-прадіда гнали дьоготь. Через те їх і прозвали Дехтярами, а хлопчину —
Дехтяренко.
У дитинстві Сашко дуже любив
малювати. Малював на перевернутих табуретках, стінах, дощечках, клаптиках
паперу. Малював квіти, яблука, хати, коней, людей. Навіть одного разу,
дивлячись у дзеркало, намалював власний портрет.
Понад усе батькові хотілося дати
освіту єдиному синові. 1 ось настав день, коли Петро Семенович привів Сашка до
школи. Хлопчик, побачивши вчителя, дуже злякався і міцно притиснувся до
батька.
—
Як тебе звати? - запитав учитель.
—
Сашко, - прошелестів губами хлопчик і сам не впізнав свого го¬лосу.
—
А як звати твого батька?
Сашко ще міцніше обхопив батькову
ногу і перелякано зиркав очима.
— Не розвинений, - зробив висновок
поважний учитель.
Пізніше цей же учитель (Леонтій
Созонович Опанасенко), побачивши неабиякі здібності Сашка, сам наполягав на
тому, щоб хлопець продовжував навчання в Глухівському вчительському інституті.
Але спочатку була школа, де Сашко був «круглим відмінником», потім училище. Вже
в юнацькі роки Олександр хоче осягнути все, в нього немає якогось одного
захоплення. Він удосконалює гру на скрипці, влаштовує театральні вистави,
записує почуті від кобзарів і лірників народні пісні й думи, співає сам,
«запоєм» читає все, що потрапляє під руки, збирає бібліотеку... Згодом в
автобіографії він напи¬ше: «Мені здавалось, що я все можу, що все легко, і мені
хотілося бути різним, хотілося начебто розділитися на кілька частин і жити в
багатьох життях, професіях, країнах і навіть видах».
Бажання вчитися привело Олександра
Довженка до Глухівського вчительського інституту, куди за умов царського режиму
мали право вступати діти хліборобів (до того ж за успішне навчання студенти
одержували стипендію). На тридцять вакантних місць було триста бажаючих. Юнак
склав успішно всі екзамени і був зарахований до інституту, хоч стипендії і не
одержував. Щоб учити сина, батько «відкраяв від серця» десятину землі. У своїх
неповних шістнадцять Сашко був наймолодшим серед першокурсників, де навчалися
студенти з солідним вчительським стажем. Він був яскравою особистістю, і його
зразу всі полюбили. Друзі називали його «Сашко-філософ»...
Ким тільки не був Олександр
Довженко. Він і кінорежисер, і сцена¬рист, прозаїк, драматург, живописець,
графік, етнограф, оратор, дипломат, військовий кореспондент, філософ...Все це
дало йому право піднятися на вершину світової слави і заявити про геніальний
талант Довженка.
|